سخن روز /
برگزاری جلسه خرید حمایتی زیتون درتعاون روستایی استان کهگیلویه وبویراحمد
1401/09/06
جلسه خرید حمایتی زیتون با حضور دکتر سید احسان عسکری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، دکترسید علی معتمدی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، علی بخش شجاعی نژاد مدیر تعاون روستایی استان، مهرداد علی پور رئیس اداره بازرگانی مدیریت تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد، علی طاهری مدیر عامل اتحادیه شرکت‌‌‌‌های تعاونی روستایی شهرستان بویراحمد، مدیران سازمانها و ادارات تابعه در محل سالن جلسات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مدیریت تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار گردید.

✅به گزارش روابط عمومی تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد ، شجاعی نژاد مدیر تعاون روستایی استان با اشاره به معرفی پتانسیل ها زیرساخت ها و توانمندی‌‌‌‌های شبکه تعاونی‌‌‌‌های روستایی و کشاورزی استان گزارشی از فعالیت‌‌‌‌های صورت گرفته در حوزه‌‌‌‌های مختلف بازرگانی و خدماتی ارائه کرد.

⬅️شجاعی نژاد با بیان اینکه براساس ابلاغیه وزیر، تعاون روستایی ملزم به خرید حمایتی زیتون است، اظهار کرد: خرید حمایتی زیتون آغاز شده و کمیسیون خرید تنها می‌تواند زیتون‌‌‌‌‌های باکیفیتی که قابلیت روغن‌کشی را دارند خریداری نماید.

⬅️این مسئول با اعلام اینکه قیمت خرید حمایتی زیتون از 16 هزار و 100 تا 25 هزار تومان تعیین شده است، افزود: اتحادیه شرکت‌‌‌‌‌های تعاونی روستایی شهرستان بویراحمد به عنوان مباشر طرح خرید حمایتی زیتون انتخاب شده است.

⬅️شجاعی نژاد با اشاره به اینکه کمیته خرید، مستقر در کارخانجات است و خرید در این مراکز صورت خواهد گرفت، گفت: کارخانجات طرف قرارداد با مباشر باید آزمایشگاه مجهز داشته باشند تا کیفیت زیتون خریداری شده بررسی شود.

⬅️مدیر تعاون روستایی استان کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: پایش مستمر و نظارت بر روند اجرای طرح خرید حمایتی ضروری است.

⬅️وی با اشاره به اینکه قیمت خرید میوه زیتون بر مبنای میزان و کیفیت روغن استحصالی خواهد بود، افزود: کیفیت روغن استحصالی توسط کمیسیون با استفاده از امکانات آزمایشگاهی کارخانه تعیین می‌شود.

⬅️علی بخش شجاعی نژاد تصریح کرد: ثبت اطلاعات زیتون روغنی تحویلی و استحصالات مربوطه توسط کمیسیون خرید با همکاری کارخانه در سامانه ساتراپ (سامانه خرید و فروش محصولات کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران) الزامی است.

⬅️او خاطرنشان کرد: برای دستیابی به روغن با کیفیت حداکثری، زمان مجاز برای تحویل محصول برداشت شده به کارخانه 48 ساعت است.

⬅️مدیر تعاون روستایی استان، درباره شروع خرید حمایتی میوه روغنی زیتون در شهرستان باشت و چرام و دیگر مناطق استان، اظهار کرد: طبق دستورالعمل فنی خرید میوه روغنی زیتون که سازمان تعاون روستایی ایران ارسال کرده جدول کمی و کیفی خرید میوه روغنی زیتون مشخص شده و براساس آن خرید حمایتی در شهرستان‌‌‌‌های استان اجرا می‌شود.

⬅️وی افزود: خرید حمایتی میوه روغنی زیتون با توجه به کیفیت زیتون انجام می‌شود و زیتون‌هایی که از آن‌ها بین 14 تا 22 درصد روغن استحصال می‌شود جزو خرید تضمینی میوه روغنی زیتون هستند و در دسته زیتون معمولی، بکر و فرابکر قرار می‌گیرد.

⬅️شجاعی نژاد افزود 880 هکتار باغ بارور زیتون در استان کهگیلویه وبویراحمد وجود دارد که امسال پیش بینی حدود 400 تن برداشت زیتون که تقریبا 200 تن کنسری بود و 200 هزار تن زیتون روغنی از باغ‌‌‌‌های این محصول در استان کهگیلویه و بویراحمد برداشت شود.
 
⬅️در ادامه این نشست دکتر سید احسان عسکری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت، با برنامه ریزی دقیق ومیزان برداشت بر اساس امید ریاضی براورد شود و بر این اساس باغداران ناحیه بندی و منطقه بندی شوند تا متناسب با ظرفیت هر کارخانه یا کارگاه زیتون تحویل گردد.

⬅️معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بیان داشتند: با توجه به این مهم اقدامات مختلفی در راستای حمایت از زیتون‌کاران استان انجام گردید و به منظور پشتیبانی از تولید کننده با همکاری جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و اتحادیه تعاون روستایی خرید حمایتی زیتون در دستور کار قرار گرفته است.

⬅️سید احسان عسکری با بیان اینکه در حال حاضر به سازمان تعاون روستایی ابلاغ شد که در محصول زیتون خرید حمایتی داشته باشد، افزود: در روز گذشته نیز با حضور ذی‌نفعان محصول زیتون نشستی برگزار شد.

⬅️رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: زیتون از محصولات مهم و استراتژیک باغی به شمار می‌رود و توسعه کشت و تولید آن در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد

⬅️معتمدی پور ادامه داد: در سطح شهرستان‌‌‌‌های استان در حوزه‌‌‌‌‌های کهگیلویه و گچساران، چرام و باشت تعاون روستایی استان برای خرید حمایتی زیتون حضور دارند که این نوع از خرید تا پایان برداشت زیتون ادامه دارد.

⬅️رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به بیان اینکه خ

رید حمایتی میوه روغنی زیتون با همکاری جهادکشاورزی و تعاون روستایی استان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: باغداران برای اینکه محصولات آن‌ها شامل خرید حمایتی شود باید شرایطی همچون، جلوگیری از جمع‌آوری میوه‌‌‌‌‌های آلوده از کف باغ، حمل میوه در سبد‌‌‌‌های 20 کیلویی را رعایت کنند.
تعداد مشاهده خبر1536 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal